tisdag 25 december 2012

Testar.

Snowshoe hare. Den hittills absolut sötaste mjukis jag köpt i mitt liv. Införskaffades i somras med kärlek i hjärtat, som gåva till ännu då ofödda Ellinor. Nu har hon fått den i julklapp! <3
Vandring Hare. Den första mjukisen som faktiskt är en hare och inte en kanin. Jättesöt, jättemjuk och Norahs senaste favoritsovkompis!
Ny, kool orm från IKEA! Det är en handdocka faktiskt och med skallra i svansen en  helmysig leksak. Kröp upp i Rubens famn igår.
Det går tungt att blogga nu. Det är så mycket som tjorvat och det började med flytten till Google, som gjorde att jag kände det som att bloggen inte längre var min egen, eftersom vi efter en massa bängel var tvungna att göra G till administratör av den också för att jag skulle komma åt den. Det där fattade jag deprimerande nog aldrig något av - för att jag inte orkade.  G gör såklart aldrig något med min blogg, men det var liksom början. Min profilbeskrivning försvann och jag har aldrig orkat skriva en ny.

Så för några veckor sedan hade jag fyllt mitt bildkonto hos Blogger/Google och skulle vara tvungen att börja betala månatligen för att få publicera fler bilder. Avgiften var inte helt liten och särskilt som man betalar kontinuerligt. Detta kändes oacceptabelt och bloggandet dog ned till sina lägsta nivåer sedan jag börjat skriva.

Jag har övervägt att skaffa en egen sida - jobbigt. Hur skall jag orka förstå hur det går till? HTML och sånt krafs. Tungt.

Jag bloggar ju i bilder. Vad är en blogg utan bilder? Klart att om man skriver fantastiska texter med djup, engagemang, finess, humor, passion kanske man klarar sig med det. Men bilderna är oerhört viktiga för mig. Jag skapar texter i huvudet runt om de bilder jag tar.

Funderar en hel del över fotograferandet också. Piskas av kval mellan önskan att få fina bilder med systemkameran och lättheten med vilken man hasplar upp mobilen och fotar med den. Det är inget stort problem, men jag måste komma till rätta med det.

Allt som känns tungt här ovan, ja, det mesta som känns tungt i mitt liv nu, kommer sig av att jag sover för litet. Inget nytt under solen. Vi har två veckors ledighet framför oss och ett mål får lov att vara att sova. Eller hur? ;)

Så har jag nu provat att skapa en ny mapp och flyttat några bilder, för att se om jag kan publicera bilder igen. Allt enligt tips från syrran.

3 kommentarer:

en annan sa...

Se där! Det fungerade! :-) TACK för haren! Och tack för alla de andra fantastiska klapparna! Måste bara komma på någon "come-back" för den där vuxenklappen... :-D

Birger sa...

Ser ju ut att fungera, jag förstår inte, är bildmappen storleksbegränsad och måste den vara Google-anknutet
kram och lägg dig

en annan sa...

Bildmappen dit man laddar upp bilder ägs av Googlekontot man är inloggad som. Bildmappen kan max innehålla 1000 bilder. Sen är den full och det går inte att lägga upp fler bilder.

Det är tänkt att man skall skaffa någon form av "premiumkonto" då, för att kunna fortsätta ladda upp bilder.

Eller så "fuskar" man och flyttar bilderna till en ny katalog så att den ursprungliga blir tom och ledig för uppladdning igen. :-)